Vechtdalbrouwerij: bier met een missie
Al elf jaar brouwt de Vechtdalbrouwerij niet alleen bier, maar ook kansen. Opgericht op Valentijnsdag heeft de stichting een heldere sociale missie: werk creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
"Dat is en blijft ons uitgangspunt," vertelt Wim Holsappel, bestuurslid. "Het brouwen, verkopen en vermarkten van bier is voor ons geen doel op zich, maar een middel om mensen weer mee te laten doen. We willen deelnemers structuur, zin en werkplezier bieden." Op het etiket zie je het al: Vechtdal, Dalfsen. Geworteld in de regio. Maar achter het bier zit veel meer. Van de omzet gaat het grootste deel naar de loonkosten voor de professionele begeleiding. "Iedereen is welkom," benadrukt Wim. "We zoeken dan naar mogelijkheden. Op jaarbasis ontvangen we twintig mensen, verdeeld over ongeveer tachtig dagdelen per week."
Oud gymlokaal, nieuwe dromen
Acht jaar geleden streek de brouwerij neer in een voormalig gymlokaal. Tijdelijk, zo was het idee. Inmiddels staat het gebouw op de nominatie om plaats te maken voor appartementen en een supermarkt. Al jaren kijkt de stichting uit naar een nieuwe locatie. Die is nu met behulp van o.a. LEADER in zicht, op het terrein van de Natuurboerderij, samen met andere sociale initiatieven. "We werken al nauw samen met de zorgboerderij en de B&B met dezelfde missie. We vormen samen één sociaal-maatschappelijk geheel."
Bouw met betekenis
De nieuwbouw is een enorme stap. "We zijn hier al zeven jaar mee bezig," zegt Wim. "We bouwen straks op het erf van de boerderij. Dat vraagt om samenwerking, goede plannen en geduld."
Een subsidie van LEADER van 100.000 euro maakt een belangrijk deel van de financiering mogelijk. "Het is niet voldoende, maar wel essentieel. Alles is duurder geworden. Sinds de start van dit plan zijn de bouwkosten enorm gestegen. Gelukkig steunen fondsen, particuliere donateurs en onze achterban het initiatief. We hebben 240 ‘Vrienden van de Brouwerij’ die ons jaarlijks financieel helpen."
Veel meer dan bier
De brouwerij draait op 2,5 fte en ruim veertig vrijwilligers. Vier à vijf brouwers staan wekelijks aan de ketels, samen goed voor drie brouwmomenten per week. "We brouwen batches van zeshonderd liter. Alles wordt meerdere keren handmatig verwerkt. Dat past goed bij onze doelgroep. Het werk is ambachtelijk, tastbaar en geeft trots." Inmiddels zijn er dertien eigen bieren. Daarnaast maakt de brouwerij speciale oplages voor bedrijven, instellingen en voor particulieren. "We kunnen etiketten personaliseren vanaf 150 stuks. Dat maakt ons aantrekkelijk voor organisaties die iets bijzonders zoeken. We hebben bier gemaakt voor Sneek, een molen in Hoonhorst en zelfs met een etiket van Jeroen Krabbé."
Toerisme, educatie en verbinding
De verhuizing naar de Poort van Noord brengt veel nieuwe mogelijkheden. "Het wordt een zichtlocatie met meer toeristische aanloop. Denk aan proeverijen, educatie over hopteelt en rondleidingen. Bezoekers kunnen straks ook gewoon een kop koffie komen drinken. De drempel wordt lager." De bouw start, als alles volgens plan verloopt, in het voorjaar van 2026. De verwachting is dat de verbouwing ongeveer een jaar duurt. Veel vrijwilligers zullen meehelpen, van fitte senioren tot deelnemers. "We zoeken echt de verbinding. Ook met de gemeente Dalfsen, die ons plan unaniem heeft goedgekeurd en ondersteund."
Bier als middel, mensen als doel
"Het is wel een werkje, ja," zegt Wim. "Een subsidieaanvraag zoals die van LEADER kost tijd en energie. Gelukkig kregen we hulp van een professioneel bureau en veel steun van Regina, onze contactpersoon. Dus zie er vooral niet tegenop, want het loont." Waar het echt om draait? "Dat we mensen zien groeien. Iemand die begon met één uur per week en nu vier dagen meedraait. Iemand die via ons weer regulier werk vond. Dat is waar we het voor doen. Bier betaalt de professionals, maar het echte rendement zit in mensen."